Regulamin Pracy

 

REGULAMIN PRACY VI LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. JANUSZA KORCZAKA  W SOSNOWCU

PRZEPISY WSTĘPNE

 

Regulamin niniejszy wprowadza się w oparciu o następujące przepisy:

Na podstawie art. 104² § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U.      z 2018 r. poz. 917 z późn. zm.), USTAWA - Karta Nauczyciela  z dnia 26 stycznia 1982 r.  (Dz. U. z 2018 r. poz. 967) ustala się, co następuje:

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Regulamin pracy szkoły, zwany dalej regulaminem. Określa warunki zachowania porządku i dyscypliny pracy wszystkich pracowników szkoły.
  2. Kierownikiem zakładu pracy i pracodawca wobec wszystkich zatrudnionych pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych jest dyrektor szkoły.
  3. Szkoła działa na podstawie Prawo oświatowe, Kodeksu Pracy, Karty Nauczyciela i rozporządzeń oraz innych aktów wykonawczych, wydanych na ich podstawie.

          Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

 

  1. Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły;
  2. pracownikach pedagogicznych – należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Szkole na podstawie ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
  3. pracownikach niepedagogicznych – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Szkole na podstawie ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 902 ze zm.) lub ustawy z 26 stycznia 1974 r. Kodeks pracy.

 

Rozdział II

Prawa i obowiązki pracowników i pracodawcy

§ 2

  1. Pracodawca zobowiązany jest do:
    1. Zapoznaniem pracowników z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonania pracy, uprawnieniami oraz niniejszym regulaminem.
    2. Organizowania pracy w sposób, który zapewnia pracownikowi uzyskania wysokich efektów pracy przy wykorzystaniu kwalifikacji i umiejętności pracownika.
    3. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, przeszkolenia pracowników w zakresie bhp, kierowania ich na obowiązkowe badania lekarskie, eliminowanie zagrożeń i zapobieganie wypadkom przy pracy.
    4. Terminowego i prawidłowego wypłacania wynagrodzenia.
    5. Umożliwienie pracownikom podnoszenia kwalifikacji i stałego rozwoju zawodowego.
    6. Dokonywanie rzetelnej i obiektywnej oceny ich pracy.
    7. Tworzenie warunków właściwej współpracy pracowników.
    8. Przeciwdziałania wszelkim przejawom mobbingu.

§ 3

  1. Do podstawowych obowiązków pracownika należy:

1)      Rzetelnie i efektywnie wykonywanie pracy.

2)      Stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umowy o pracę.

3)      Przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w szkole porządku.

4)      Przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.

5)      Podnosić kwalifikacje zawodowe oraz doskonalić umiejętności pracy.

6)      Dbać o dobro szkoły i jej mienie.

7)      Zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę, współpracowników, uczniów oraz ich rodziców na szkodę.

8)      Przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach.

9)      Przestrzegać w szkole zasad współżycia społecznego.

10)  Dbać o czystość i porządek wokół swego stanowiska pracy.

11)  Po zakończeniu pracy należycie zabezpieczyć miejsca pracy.

12)  Wykazywać lojalność w stosunku do pracodawcy i realizować jego politykę rozwoju szkoły.

13)  Przestrzegać wypełnienia obowiązków określonych w odrębnych przepisach.

14)  Zawiadamiać niezwłocznie o przyczynie uniemożliwiającej stawienie się do pracy, jak również uprzedzać o wiadome przyczynie powodującej nieobecność  w pracy.

15)  Zawiadamiać o zmianie miejsca zamieszkania i zmianie numeru telefonu.

 

§ 4

  1. Pracodawca ma obowiązek przedstawienia pracownikowi umowy  określenie jej warunków.
  2. Umowę o  pracę pracodawca powinien wręczyć pracownikowi  najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy.
  3. Pracodawca zobowiązany jest poinformować pracownika na piśmie, nie później niż 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę o:
    1. Terminach wypłaty wynagrodzenia za pracę.
    2. Czasie pracy i sposobie jego rozliczenia.
    3. Prawie do urlopu wypoczynkowego i o wymiarze tego urlopu.
    4. Długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę.

§ 5

  1. Pracownik przed przystąpieniem do pracy obowiązany jest do:
    1. Przestawienia orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do zatrudnienia.
    2. Wypełnienia kwestionariusza osobowego.
    3. Przedłożyć świadectwa i inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje.
    4. Przedłożyć, nie później niż w dniu podjęcia pracy, świadectwo pracy wystawione przez poprzednich pracodawców.

Rozdział III

Struktura i zadania kadry kierowniczej oraz pracowników administracji

§ 6

  1. Kadrę kierowniczą szkoły stanowią:
    1. Dyrektor szkoły.
    2. Wicedyrektor szkoły.

2. Zespół kierowniczy stanowi zespól doradczy dla dyrektora szkoły. W skład zespołu, poza kadrą kierowniczą wchodzą kierownik administracyjno gospodarczy, przewodniczący zespołu wychowawców przedstawiciele związków zawodowych działających na terenie szkoły, psycholog.

§ 7

  1. Do zadań administracji szkolnej należy:
    1. Programowanie i organizowanie działalności szkoły, w tym osób zatrudnionych na stanowiskach pedagogicznych i administracyjno-obsługowych.
    2. Prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników szkoły.
    3. Prowadzenie dokumentacji szkolnej i  gromadzenie informacji.
    4. Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w obszarze oświaty.
    5. Administrowanie obiektem, obsługa prawna i finansowa szkoły.
    6. Prowadzenie informacji i promocji szkoły.
    7. Planowanie i realizacja budżetu szkoły.

ROZDZIAŁ IV

Czas pracy

 

§ 8

  1. Czas pracy – to czas, w którym pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy i powinien być w pełni wykorzystany przez każdego pracownika na wykonanie obowiązków służbowych.
  2. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin nie może przekroczyć 40 godzin tygodniowo.
  3. W ramach czasu pracy nauczyciel zobowiązany jest realizować:
    1. Zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośredni o z uczniami albo  na ich rzecz.
    2. Inne czynności zajęcia wynikające ze statutowych zadań szkoły.
    3. Czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.

       4. Tygodniowy, obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych (pensum) wynosi:

  1. 18 godzin dla nauczyciela
  2. 20 godzin dla psychologa szkolnego
  3. 30 godzina dla nauczyciela bibliotekarza,
  4. 18 godzin doradztwo zawodowe
  5. 22 godziny doradca zawodowy

 

§ 9

  1. Dyrektor, za zgoda organu prowadzącego, może obniżyć nauczycielowi  obowiązkowy, tygodniowy wymiar godzin, na czas określony lub do odwołania, ze względu na doskonalenie się, pracę naukową lub wykonywanie zadań zleconych przez pracodawcę pod warunkiem, że jest to zgodne z zapotrzebowaniem w jednostce w której pracownik jest zatrudniony lub  organ prowadzący lub nadzorujący szkołę albo ze względu na szczególne warunki pracy.
  2. Obniżenie tygodniowego,  obowiązkowego wymiaru godzin nie może powodować zmniejszenia wynagrodzenia nauczyciela ani ograniczenia jego uprawnień.
  3. Nauczyciel korzystający z obniżenia obowiązkowego , tygodniowego wymiaru pracy, nie może wykonywać  zajęć ponadwymiarowych. Zakaz ten nie dotyczy nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole.

§ 10

  1. Nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy.
  2. Dyrektor i wicedyrektor ma obniżony wymiar obowiązkowych, tygodniowych zajęć.
  3. Dyrektor i wicedyrektor w razie potrzeby świadczą pracę w godzinach nadliczbowych i w dniach wolnych od pracy bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia.

§ 11

  1. Czasem pracy pracowników niebędących nauczycielami jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w miejscu pracy.
  2. Okres rozliczeniowy czasu pracy trwa 1 miesiąc.
  3. Czas pracy pracowników administracji i obsługi wynosi 8 godzin na dziennie, 40 godzin tygodniowo.
    1. Pracownicy administracji i obsługi  świadczą pracę od poniedziałku do soboty wg harmonogramu pracy w danym miesiącu.
  1. Praca wykonywana w godzinach od 2200 do 600 jest zgodnie Regulaminem pracy określana jako praca w godzinach nocnych. – art. 1518 Kodeksu Pracy (art. 42b ust. 2 Karty Nauczyciela).
  2. Konserwatorzy pracują zgodnie z harmonogramem pracy przygotowanym przez pracownika kierownika gospodarczego szkoły zajmującego się sprawami personalnymi.
  3. Pracownicy, których dobowy czas pracy wynosi co najmniej 6 godzin, korzystają z 15-minutowej przerwy w pracy wliczonej do czasu pracy, przeznaczonej na spożycie posiłku.

§ 12.

 

Przyjście do pracy, pracownicy administracji i obsługi potwierdzają swoim podpisem na liście obecności, znajdującej się w pokoju nr 12.

 

Rozdział V

Nieobecności i zwolnienia od świadczenia pracy

§  13.

  1. Pracownik powinien zawiadomić pracodawcę, dzwoniąc do sekretariatu informując o swojej nieobecności spowodowaną chorobą. Należy to zrobić niezwłocznie. Powiadomienie powinno nastąpić już pierwszego dnia nieobecności  lub nie później niż w dniu następnym.
  2. Niedotrzymanie tego terminu jest usprawiedliwione, jeśli pracownik ze względu na szczególne okoliczności  nie miał możliwości zawiadomienia o przyczynach nieobecności.
  3. Pracownik zobowiązany jest dostarczyć pracodawcy dowód usprawiedliwiający nieobecność w pracy:
    1. Decyzja państwowego inspektora sanitarnego w razie konieczności odosobnienia pracownika w związku z kwarantanną.
    2. Oświadczenie pracownika w razie konieczności sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza.
    3. Imiennego wezwania pracownika do stawienia się w sadzie, prokuraturze, administracji rządowej lub samorządowej i innych uprawnionych organach.
    4. Oświadczenie pracownika o odbyciu podróży służbowej zakończonej na mniej niż 8 godzin przed rozpoczęciem pracy.
    5. Zaświadczenie stacji krwiodawstwa o oddaniu krwi.
    6. Pracownikowi przysługuje zwolnienie od świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w wymiarze:

1) 2 dni – w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy;

2) 1 dzień – w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.

  1. Pracownikowi wychowującemu dziecko (dzieci) w wieku do 14 lat przysługują w ciągu roku 2 dni wolne od świadczenia pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

§ 14

  1. Pracownik może być zwolniony od świadczenia pracy przez pracodawcę na czas niezbędny do załatwienia ważnych spraw rodzinnych lub osobistych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy.
  2. Za czas zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pracownikowi przysługuje wynagrodzenie o ile odpracował czas zwolnienia. Czas odpracowania nie jest pracą     w godzinach nadliczbowych.
  3. W przypadku pracowników niepedagogicznych wnioski o udzielenie zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 składane są do dyrektora szkoły.
  4. W przypadku pracowników pedagogicznych udzielenie dnia wolnego za pobyt z uczniami w soboty lub niedzielę lub dniami wolnymi od pracy może być wykorzystany w przeciągu 30 dni od momentu zaistnienia zdarzenia. Nie wykorzystanie dni ulega anulowaniu od 31 następnego dnia.

Rozdział VI

Urlopy pracownicze

 

§ 15

  1. Nauczycielowi przysługuje urlop wypoczynkowy w okresie ferii letnich  i zimowych w wymiarze ich trwania.
  2. Nauczyciel może zostać zobowiązany przez dyrektora do wykonania  w czasie ferii następujących czynności:
    1. Przeprowadzenia egzaminów.
    2. Wykonania zadań związanych z zakończeniem lub rozpoczęciem roku szkolnego.
    3. Uczestnictwa w doskonaleniu zawodowym.
    4. Czynności zlecone przez dyrektora nie mogą zająć nauczycielowi więcej niż 7 dni.
    5. W  ramach wymiaru urlopu wypoczynkowego nauczyciel ma prawo do nieprzerwanego, co najmniej czterotygodniowego urlopu (KN., art.64, ust.4).
    6. Nauczyciel zatrudniony przez czas krótszy niż 10 miesięcy ma prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze proporcjonalnym do zapisanego w umowie okresu prowadzenia zajęć.
    7. Stanowiska kierownicze w szkole feryjnej korzystają z urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych:
      1. dyrektor szkoły,
      2. wicedyrektor szkoły,
      3. nauczyciel pełniący inne stanowisko kierownicze w szkole,
      4. nauczyciel, który przez okres co najmniej 10 miesięcy pełni obowiązki kierownicze w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze,
      5. Dyrektor i wicedyrektor korzystają z urlopu wypoczynkowego na zasadach określonych dla nauczycieli placówek nieferyjnych.

§ 16

  1. W razie niewykorzystania urlopu wypoczynkowego w całości lub w części w okresie ferii szkolnych z powodu niezdolności do pracy spowodowanej chorobą w tym urlop zdrowotny, odosobnieniem w związku z chorobą zakaźną, urlopu macierzyńskiego lub udziału w przeszkoleniu wojskowym, nauczycielowi przysługuje urlop w ciągu roku szkolnego w wymiarze uzupełniającym do 8 tygodni.
  2. W razie niewykorzystania urlopu wypoczynkowego  z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy albo powołania do przeszkolenia wojskowego nauczycielowi przysługuje ekwiwalent pieniężny za okres niewykorzystanego urlopu, nie więcej niż za 8 tygodni.

§ 17

  1. Za czas urlopu wypoczynkowego nauczycielowi przysługuje wynagrodzenie, jakie otrzymałby, gdyby  w tym czasie pracował.
  2. Wynagrodzenie za czas urlopu oblicza się na podstawie przeciętnego wynagrodzenia   z okresu wszystkich miesięcy danego roku szkolnego, wliczając w to wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i zajęcia dodatkowe.

§ 18

Nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze godzin przysługuje urlop płatny oraz świadczenia dla dalszego kształcenia, jeśli wynika ono z potrzeby szkoły i nauczyciel otrzymał od dyrektora skierowanie na dalsze kształcenie.

§ 19

  1. Na zasadach określonych przepisami szczególnymi pracownikowi udziela się urlopu bezpłatnego w następujących sytuacjach np.:
    1. Kolizji obowiązków służbowych, gdy nauczyciel jest zatrudniony równocześnie w innej szkole.
    2. Załatwienia niecierpiących zwłoki i czasochłonnych spraw prywatnych.
    3. W celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem – urlop wychowawczy (zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami).
    4. Dla umożliwienia wykonania mandatu radnego, posła, senatora.
    5. W celu podnoszenia kwalifikacji lub udziału w szkoleniach – za zgodą pracodawcy.
    6. Na czas pełnienia funkcji związkowej z wyboru.

 

§ 20

  1. Nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony przysługuje, po przepracowaniu co najmniej 7 lat, urlop dla poratowania zdrowia w celu przeprowadzenia zaleconego przez lekarzy leczenia.
  2. Do okresu siedmioletniej pracy w szkole wlicza się okres czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby oraz urlopu innego niż wypoczynkowy, jeśli okres ten trwa nie dłużej niż 6 miesięcy.
  3. Nauczycielowi w okresie urlopu dla poratowania zdrowia przysługuje prawo do comiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego i dodatku za wysługę lat oraz prawo do korzystania ze świadczeń pracowniczych.
  4. Dyrektor szkoły, nie później niż 2 tygodnie przed zakończeniem urlopu dla poratowania zdrowia, kieruje nauczyciela na badanie kontrolne w celu stwierdzenia braku przeciwwskazań do podjęcia pracy.
  5. W okresie przebywania na urlopie dla poratowania zdrowia nauczyciel nie może nawiązać stosunku pracy lub podjąć jakiejkolwiek pracy zarobkowej. W przypadku podjęcia pracy zarobkowej dyrektor szkoły odwołuje nauczyciela z urlopu, określając termin stawienia się do pracy.
  6. Nauczycielowi można udzielić kolejnego urlopu dla poratowania zdrowia o ile od zakończenia poprzedniego urlopu upłynął co najmniej rok. Łączny wymiar urlopu dla poratowania zdrowia w całym okresie zatrudnienia nie może przekroczyć 3 lat.
  7. O potrzebie urlopu dla poratowania zdrowia orzeka lekarz  medycyny pracy, a na badanie nauczyciela kieruje dyrektor szkoły.

 

  • § 21
  1. Pracownik niebędący nauczycielem ma prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego w wymiarze i na zasadach określonych w kodeksie pracy. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.
  2. Wymiar urlopu wynosi:
    1. 20 dni przy stażu do dziesięciu lat pracy.
    2. 26 dni po dziesięciu latach pracy.
    3. Pracownik zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy ma prawo do urlopu w wymiarze proporcjonalnym do wymiaru czasu pracy.

§ 22

 

  1. Pracownik zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy ma prawo do urlopu w wymiarze proporcjonalnym do wymiaru czasu pracy.
  2. Pracownik może rozpocząć urlop wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody pracodawcy (osoby upoważnionej) na karcie urlopowej.
  3. Pracodawca jest obowiązany udzielić: maksymalnie 4 dniowy urlop na żądanie zmniejsza wymiar urlopu wypoczynkowego  - 20 lub 26 dni pozostaje nam 16 albo 22. Możemy wykorzystać dni wolne jednorazowo lub np.: w czterech turach. Chęć wzięcia urlopu na żądanie wyrażamy najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia.
  4. Udzielenie urlopu, który nie jest ujęty w planie urlopowym nie jest urlopem na żądanie.
  5. Dla pracowników nie będących nauczycielami urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującymi go rozkładem czasu pracy, w wymiarze godzinowym, odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracownika w danym dniu, przyjmując zasadę, że jeden dzień urlopu odpowiada 8 godzinom pracy.
  6. Pracownik niebędący nauczycielem ma prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego w wymiarze i na zasadach określonych w kodeksie pracy.
  7. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.

Wymiar urlopu wynosi:

  1. 20 dni przy stażu do dziesięciu lat pracy.
  2. 26 dni po dziesięciu latach pracy.
  3. Pracownikowi na jego pisemny wniosek, może być udzielony urlop bezpłatny.

 

§ 23

  1. Wykorzystanie urlopu przez pracownika powinno nastąpić w roku kalendarzowym, w który pracownik nabył do niego prawo.
  2. Urlopu wypoczynkowego udziela się pracownikom zgodnie z planem urlopów, ustalonym do końca grudnia danego roku.
  3. Pracownik może wykorzystać urlop w częściach, z których co najmniej jedna musi wynosić 10 dni roboczych.
  4. Pracownik może otrzymać urlop poza planem po akceptacji wniosku przez pracodawcę.
  5. Niewykorzystaną część urlopu z powodu czasowej niezdolności do pracy pracodawca obowiązany jest udzielić w terminie późniejszym, ustalonym z pracownikiem.
  6. Niewykorzystanego urlopu należy udzielić pracownikowi najpóźniej do 30 września następnego roku.

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział VII

Postępowanie w związku z podejrzeniem o nadużywanie alkoholu lub innych substancji o działaniu odurzającym

§ 24

  1. Każdy pracownik zobowiązany jest do przestrzegania trzeźwości  w miejscu pracy.
  2. Obowiązek sprawowania nadzoru nad przestrzeganemu trzeźwości ciąży na pracodawcy.
  3. Na teren szkoły zabrania się wstępu pracownikom po spożyciu alkoholu zarówno w celu świadczenia pracy, jak i w okresie przebywania pracownika na urlopie lub w trakcie usprawiedliwionej nieobecności.
  4. Pracownik ma prawo zażądać pobrania krwi w celu określenia stanu trzeźwości.
  5. Koszty badania stanu trzeźwości ponosi pracodawca.
  6. W przypadku stwierdzenia, że pracownik znajduje się pod wpływem alkoholu, pracownika obciąża się kosztami badań.

§ 25

Używanie, rozprowadzanie lub posiadanie substancji o działaniu odurzającym w miejscu pracy jest zabronione i stanowi ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych.

Rozdział VIII

Wypłata wynagrodzenia za pracę

§ 26

  1. Pracodawca ma 21 dni na poinformowanie pracownika, którzy otrzymywali dotychczas wynagrodzenie do rąk własnych o obowiązku podania numeru rachunku bankowego lub złożenia stosownego wniosku o dalsze dokonywanie wypłaty do rąk własnych. Pracownik ma obowiązek podania pracodawcy numeru rachunku bankowego albo złożenia stosownego wniosku dotyczącego dalszej wypłaty wynagrodzenia do rąk własnych w terminie 7 dni od dnia otrzymania od pracodawcy informacji o której mowa powyżej. Pracodawca, przekazując tę informację, powinien pouczyć pracownika o obowiązku przekazania stosownych danych w terminie 7 dni.

Nieprzekazanie przez pracownika informacji dotyczącej numeru rachunku bankowego bądź niezłożenie wniosku o wypłatę wynagrodzenia pracownikowi do rak własnych w ww terminie powoduje, że pracodawca wypłaca wynagrodzenie pracownikowi do rąk własnych ( do czasu otrzymania od pracownika informacji o numerze rachunku bankowego albo wniosku o kontynuowanie wypłat do rąk własnych).

  1. Nauczycielowi wynagrodzenie za pracę wypłaca się z góry pierwszego dnia miesiąca, a jeśli pierwszy dzień miesiąca jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu następnym.
  2. Składniki wynagrodzenia, których wysokość określa się po wykonaniu pracy wypłaca się miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca.
  3. Wynagrodzenie dla pozostałych pracowników wypłaca się z dołu w ostatnim dniu miesiąca, za który należne jest wynagrodzenie, a jeśli ostatni dzień miesiąca jest dniem wolnym od pracy wypłata następuje w dniu poprzednim.
  4. Wynagrodzenie zostaje przekazane na wskazane przez pracownika konto bankowe.
  5. Wynagrodzenie przekazywane jest przez Centrum Usług Wspólnych w Sosnowcu.


§ 27

  1. Z wynagrodzenia potrąceniu podlegają:
    1. Sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych.
    2. Zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi.
    3. Kary pieniężne będące skutkiem kar porządkowych w wysokości 20 % uposażenia zasadniczego.
    4. Alimenty.
    5. Inne należności, na których potracenie pracownik wyraził zgodę.

§ 28

Wysokość wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń pieniężnych ze stosunku pracy stanowi dobro osobiste pracownika i objęte jest tajemnicą.

 

Rozdział IX

Bezpieczeństwo i higiena pracy

§ 29

Pracodawca i pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów bhp oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.

§ 30

  1. Pracodawca obowiązany jest do:
    1. Organizowania pracy w sposób zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
    2. Kierowania pracowników na profilaktyczne badania lekarskie.
    3. Wydawania pracownikom przysługującej im odzieży roboczej i wskazania miejsca na przechowywanie tej odzieży.
    4. Zasady przydziału odzieży roboczej  dla nauczycieli wychowania fizycznego określa Załącznik nr 1 – Zasady przydziału odzieży  roboczej dla  nauczycieli wychowania fizycznego w VI Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka  w Sosnowcu.
    5. Przydział środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia dla nauczycieli    i pracowników VI Liceum Ogólnokształcącego im. Janusza Korczaka w Sosnowcu określa - Tabela norm przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego dla nauczycieli i pracowników w VI Liceum Ogólnokształcącego im. Janusza Korczaka w Sosnowcu Załącznik nr 2.

§ 31

  1. Przed przystąpieniem do pracy pracownik musi zostać przeszkolony w zakresie przepisów bhp i ochrony przeciwpożarowej.
  2. Pracodawca zobowiązany jest poinformować pracownika o ewentualnych zagrożeniach i ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywana pracą.
  3. Szkolenie okresowe w zakresie bhp pracownik powinien ukończyć nie później niż w ciągu 12 miesięcy od dnia zatrudnienia.

 

§ 32

Na terenie szkoły obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu, papierosów elektronicznych.

 

Rozdział X

Wyróżnienia i nagrody

§ 33

  1. Pracownikom wyróżniającym się inicjatywą, szczególnie wzorowym wykonywaniem obowiązków i osiąganiem wysokich efektów mogą być przyznawane wyróżnienia         i nagrody:
    1. Podziękowanie Dyrektora Szkoły;
    2. Pochwała pisemna Dyrektora Szkoły;
    3. Nagroda pieniężna Dyrektora Szkoły;
    4. Nagroda Prezydenta Miasta;
    5. Nagroda Śląskiego Kuratora Oświaty;
    6. Nagroda Ministerstwa Edukacji Narodowej;
    7. Nagroda KEN;
    8. Medale.
    9. Nagrody i inne wyróżnienia przyznaje Dyrektor szkoły (dot. pkt 5,6,7,8) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i przedstawicieli związków zawodowych działających w placówce; pkt 1,2,3 przyznaje Dyrektor uznaniowo.
    10. Odpis decyzji o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia umieszcza się w aktach osobowych pracownika.

 

 

Rozdział XI

Dyscyplina pracy

§ 34

  1. Nauczyciele mianowani i dyplomowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienie godności nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 Karty Nauczyciela.
  2. Karami dyscyplinarnymi dla nauczyciela są:
    1. Nagana z ostrzeżeniem
    2. Zwolnienie z pracy
    3. Zwolnienie z pracy z zakazem wykonywania zawodu przez 3 lata
    4. Wydalenie z zawodu nauczycielskiego
    5. Dyrektor szkoły może zawiesić w pełnieniu obowiązków nauczyciela, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, jeśli odsunięcie nauczyciela od pracy jest konieczne ze względu na powagę i wiarygodność wysuwanych zarzutów. W szczególnych przypadkach nauczyciel może być zawieszony przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego.
    6. Nauczyciel z mocy prawa zostaje zawieszony w pełnieniu obowiązków w razie tymczasowego aresztowania lub pozbawienia go wolności.
    7. Zawieszenie w pełnieniu obowiązków nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy, chyba że przeciwko nauczycielowi toczy się postępowanie wyjaśniające.

 § 35

  1. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, nieprzestrzeganiu ustalonej organizacji lub łamanie przepisów bhp wymierza się kary porządkowe:

1. Kara upomnienia

  1. Kara nagany
  2. Kary porządkowe wymierza dyrektor. Wysokość kary pieniężnej za jedno wykroczenie nie może być wyższa od jednodniowego  wynagrodzenia pracownika, a łączna wysokość kary pieniężnej nie może przekraczać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego nauczycielowi do wypłaty.
  3. Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.
  4. Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązków pracowniczych i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się naruszenia.
  5. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.
  6. O zastosowaniu kary pracownik musi zostać powiadomiony na piśmie.
  7. Pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia o ukaraniu wnieść sprzeciw do dyrektora. Nie odrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni jest równoznaczne z jego  uwzględnieniem i uznaniem kary za niebyłą.
  8. Pracownik, który wniósł sprzeciw, ma prawo w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o odrzuceniu sprzeciwu wystąpić do sadu pracy o uchylenie zastosowanej kary.
  9. Po roku nienagannej pracy karę uważa się za niebyłą, a dokumenty z nią związane usuwa się z teczki akt osobowych pracownika. Dyrektor może skrócić termin uznania kary za niebyłą z własnej inicjatywy lub na wniosek pracownika.

§ 36

  1. Naruszenie obowiązków pracowniczych karanym upomnieniem bądź naganą jest w szczególności:
    1. Niesumienne i niestaranne wykonywanie pracy.
    2. Nieusprawiedliwiona nieobecność, nadmierne spóźnienia dezorganizujące pracę.
    3. Nieinformowanie o niebezpiecznych warunkach pracy lub niestosowanie się do zasad i przepisów bhp.
    4. Opuszczanie miejsca pracy bez pozwolenia.
    5. Działania dezorganizujące i utrudniające wykonywanie obowiązków innym pracownikom.
    6. Naruszenie tajemnicy danych osobowych pracowników lub uczniów.

Rozdział XII

Prace wzbronione kobietom

§ 37

  1. Nie wolno zatrudniać kobiet, szczególnie kobiet w ciąży, przy pracach w warunkach określonych w przepisach jako prace szczególnie uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia kobiet.
  2. Wykaz prac szczególnie uciążliwych dla zdrowia kobiet, stanowi Załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.

Rozdział XIII

Obowiązek równego traktowania i przeciwdziałania mobbingowi

§ 38

  1. Jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie, wyznanie, orientacje seksualną, ze względu na zatrudnienie na czas określony i nieokreślony, ze względu na zatrudnienie w  pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy jest niedopuszczalna.

§ 39

  1. Pracownicy musza byś równo traktowani w zakresie:
    1. Nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy.
    2. Warunków zatrudnienia
    3. Awansowania
    4. Nagradzania i karania
    5. Dostępu do szkoleń i podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

§ 40

  1. Dyskryminowanie pośrednie istnieje wtedy, gdy pracownik z jednej lub z kilku przyczyn wymienionych w § 38 jest lub mógłby być traktowany w porównywalnej sytuacji gorzej niż inni pracownicy.
  2. Dyskryminowanie pośrednie ma miejsce wówczas, gdy występują dysproporcje w zakresie warunków zatrudnienia na niekorzyść wszystkich lub znacznej liczby pracowników należących do grupy wyróżnionych przyczynami w § 39.

Przejawem dyskryminacji jest także:

  1. Zachęcanie innych do naruszania zasady równego traktowania  w zatrudnieniu.
  2. Zachowanie naruszające godność albo upokarzające pracownika.
  3. Dyskryminowaniem ze względu na płeć jest także każde nieakceptowane zachowanie o podłożu seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, a naruszające jego godność.

§ 41

  1. Pracownicy maja prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę.
  2. Wynagrodzenie takie musi obejmować wszystkie składniki wynagrodzenia, a także inne świadczenia związane z pracą.
  3. Pracownik, wobec którego pracodawca naruszył zasadę równego traktowania
    w zatrudnieniu ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalone na mocy odrębnych przepisów.

§ 42

  1. W celu przeciwdziałania mobbingowi  pracodawca oraz pracownicy zobowiązani są do przestrzegania następujących zasad:
    1. Każdy pracownik szkoły zobowiązany jest szanować przekonania światopoglądowe, religijne i polityczne innych pracowników oraz przestrzegać ich prawa do prywatności.
    2. Pracodawca i pracownicy zobowiązani są z szacunkiem traktować każdego pracownika.
    3. Niedopuszczalne są jakiekolwiek przejawy psychicznego, fizycznego lub seksualnego dręczenia pracowników.
    4. Każdy pracownik zobowiązany jest przeciwstawiać się dręczeniu, szykanowaniu lub naruszaniu godności pracowników.
    5. Zakazane jest używanie obraźliwego języka w stosunku zarówno do pracodawcy, jak i pracowników.

Rozdział XIV

Postanowienia końcowe

§ 43

Dyrektor przyjmuje interesantów w sprawach pracowniczych w godzinach urzędowania.

§ 44

  1. Regulamin został zatwierdzony po uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi.
  2. Organ prowadzący szkołę ma prawo do wprowadzania zmian w niniejszym regulaminie.
  3. Regulamin  wchodzi w życie po 14 dniach od podania go do wiadomości pracowników.
  4. Pracownicy zobowiązani są do złożenia pisemnego oświadczenia o zapoznaniu się       z treścią Regulaminu pracy zgodnie z Załącznikiem nr 4.

 

 

 

Załącznik nr 1

ZASADY PRZYDZIAŁU ODZIEŻY ROBOCZEJ
DLA NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
W VI LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W SOSONOWCU

 

       Na podstawie artykułu 2377 Kodeksu pracy, Zarządzenia nr 5 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8.04.1991 r. oraz „Tabeli norm” obowiązującej w VI Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka Sosnowcu w zakresie przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży roboczej, nauczycielom wychowania fizycznego przysługuje:

  • dres – 1 raz na 36 miesięcy
  • obuwie sportowe – 1 raz na 18 miesięcy
  • podkoszulek – 1 raz na 12 miesięcy
  • spodenki gimnastyczne - 1 raz na 12 miesięcy

 

      W przypadku  trudności  zakupu przez szkołę dla nauczycieli w-fu ww. elementów przysługującej odzieży (różnorodność rozmiarów i fasonów), może nastąpić  wypłata ekwiwalentu dla każdego nauczyciela za każdą sztukę odzieży na okres wynikający z tabeli.

W takich sytuacjach ustala się następujące kwoty ekwiwalentu za odzież:

  • dres –  do 150 zł
  • obuwie –  do 100 zł
  • spodenki –  do 40 zł
  • podkoszulek –  do 20 zł

 

      Każdorazowe pokwitowanie odbioru ekwiwalentu za zakupioną odzież  przez nauczyciela wychowania fizycznego, upoważnia VI Liceum Ogólnokształcące im. Janusza Korczaka        w Sosnowcu do wpisania w karcie ewidencyjnej wyposażenia wydania tej sztuki odzieży.

Kontrolę użytkowania odzieży pełni pracodawca.

      Nauczyciele nowozatrudnieni otrzymują ekwiwalent za odzież roboczą po roku pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2

TABELA NORM
PRZYDZIAŁU ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ
ORAZ ODZIEŻY I OBUWIA ROBOCZEGO DLA NAUCZYCIELI I PRACOWNIKÓW W VI LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM

IM. JANUSZA KORCZAKAW SOSNOWCU

Podstawa prawna – Ustawa Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974r. z późniejszymi zmianami, Zarządzenie Nr 5 MEN z dnia 8.04.1991r. (Dz.Urz. Nr 2/91 poz.9 )

 

Lp.

 

Stanowisko pracy

 

 

Zakres przydziału

R – odzież i obuwie robocze

O – ochrony indywidualne

 

Przewidywalny okres używalności w miesiącach, okresach zimowych (o.z) i do zużycia (d.z.)

  1.  

Dyrektor / wicedyrektor

teczka na dokumenty

24

  1.  

Kierownik administracyjno-gospodarczy

R – bluza polarowa

R – obuwie

24

24

  1.  

Bibliotekarz

R - Fartuch / bluza

R - Obuwie robocze tekstylne

Min. 24 miesiące

24

  1.  

Konserwator

R - Ubranie robocze lub fartuch ochronny

R – czapka

R – koszula flanelowa

R – obuwie robocze

O – rękawice ochronne drelichowe

O – okulary ochronne

O - Kurtka ocieplana lub kamizelka

O – kurtka przeciwdeszczowa

 

24

24

12

12

 

d.z

d.z.

 

o.z. dyżurna

 

dyżurna

  1.  

Nauczyciel wychowania fizycznego

R - Dres

R - Podkoszulka

R - Spodenki gimnastyczne

O - Obuwie sportowe

36

12

12

24

  1.  

Nauczyciel chemii, fizyki, biologii

R - Fartuch

O - Okulary ochronne

O - rękawice

24

d.z.

d.z.

  1.  

sprzątaczka

R - koszulka + spodnie

R - bluza

R - Obuwie profilaktyczne

Rękawice ochronne

12

24

12

d.z.

  1.  

Kucharka, pomoc kuchenna

R - Czepek biały

R – fartuch biały + spodnie (kolor jasny)

O - Obuwie profilaktyczne

O - Fartuch przedni wodoodp.

d.z.

 

12

12

d.z.

  1.  

Intendent

R - Fartuch roboczy

R – obuwie profilaktyczne

R – czepek biały

12

12

d.z.

 

Znaczenie skrótów:

O – środki ochrony indywidualnej

R – odzież, obuwie robocze

d.z. - do zużycia

o.z..- odzież zimowa

 

 

 

 

 


Załącznik nr 3

 

WYKAZ PRAC UCIĄŻLIWYCH, NIEBEZPIECZNYCH LUB SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA KOBIET W CIĄŻY I KOBIET KARMIĄCYCH DZIECKO PIERSIĄ

1. Prace związane z nadmiernym wysiłkiem fizycznym, w tym ręcznym transportem ciężarów.

Dla kobiet w ciąży:

  1. Wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 2.900 kJ na zmianę roboczą, a przy pracy dorywczej – 7,5 kJ/min.
  2. Ręczne podnoszenie i przenoszenie ciężarów o masie przekraczającej 3 kg.
  3. Prace w pozycji wymuszonej
  4. Prace na stanowiskach z monitorami ekranowymi – w łącznym czasie przekraczającym 8 godzin na dobę̨, przy czym czas spędzony przy obsłudze monitora ekranowego nie może jednorazowo przekraczać 50 minut, po którym to czasie powinna nastąpić co najmniej 10-minutowa przerwa, wliczana do czasu pracy.
  5. Ręczne przenoszenie materiałów ciekłych – gorących, żrących lub o właściwościach szkodliwych dla zdrowia;
  6. Przewożenie ładunków na wózku jednokołowym  i wózku wielokołowym poruszanym ręcznie;
  7. Prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej, przy czym czas spędzony w pozycji stojącej może jednorazowo przekraczać 15 minut, po którym to czasie powinna nastąpić 15-minutowa przerwa;

 

Dla kobiet karmiących dziecko piersią:

  1. Wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 4.200 kJ na zmianę roboczą, a przy pracy dorywczej – 12,5 kJ/min.
  2. Ręczne podnoszenie i przenoszenie ciężarów o masie przekraczającej:

a)      6 kg - przy pracy stałej,

b)      10 kg - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej).

  1. Ręczne przenoszenie pod górę̨ – po nierównej powierzchni, pochylniach, schodach, których maksymalny kąt nachylenia nie przekracza 30°, a wysokość́ 4 m – przedmiotów o masie przekraczającej 6 kg; ,
  2. ręczne przenoszenie przedmiotów o masie przekraczającej 6 kg – na wysokość ponad 4 m lub na odległość przekraczającą 25 m;
  3. ręczne przenoszenie materiałów ciekłych – gorących, żrących lub o właściwościach szkodliwych dla zdrowia
  4. przewożenie ładunków o masie przekraczającej:

a) 20 kg – przy przewożeniu na taczce po terenie o nachyleniu nieprzekraczającym 5% lub 15 kg – po terenie o nachyleniu większym niż 5%,

b)  70 kg – przy przewożeniu na wózku 2-kołowym po terenie o nachyleniu nieprzekraczającym 5% lub 50 kg – po terenie o nachyleniu większym niż 5%,

c) 90 kg – przy przewożeniu na wózku 3- i więcej kołowym po terenie o nachyleniu nieprzekraczającym 5% lub 70 kg – po terenie o nachyleniu większym niż 5%.

Wyżej podane dopuszczalne masy ładunku obejmują również masę urządzenia transportowego i dotyczą przewożenia ładunków po powierzchni równej, twardej
i gładkiej. W przypadku przewożenia ładunków po powierzchni nierównej lub nieutwardzonej masa ładunku łącznie z masą urządzenia transportowego nie może przekraczać 60% podanych wartości;

  1. Ręczne przenoszenie pod górę̨ – po nierównej powierzchni, pochylniach, schodach, których maksymalny kąt nachylenia przekracza 30°, a wysokość́ 4 m – przedmiotów o masie przekraczającej:

4 kg – przy pracy stałej,

6 kg – przy pracy dorywczej.

 2. Prace w mikroklimacie zimnym, gorącym i zmiennym

Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią:

a) prace wykonywane w środowisku o dużych wahaniach parametrów mikroklimatu, szczególnie przy występowaniu nagłych zmian temperatury powietrza w zakresie przekraczającym 15°C, przy braku możliwości stosowania co najmniej 15-minutowej adaptacji w pomieszczeniu o temperaturze pośredniej.

3. Prace w hałasie i drganiach

Dla kobiet w ciąży:

  1)  prace w warunkach narażenia na hałas, którego:

a)  poziom ekspozycji odniesiony do 8-godzinnego dobowego lub do przeciętnego tygodniowego, określonego w Kodeksie pracy, wymiaru czasu pracy przekracza wartość 65 dB,

b) szczytowy poziom dźwięku C przekracza wartość 130 dB,

c)  maksymalny poziom dźwięku A przekracza wartość 110 dB,

  2)  prace w warunkach narażenia na hałas infradźwiękowy, którego równoważny poziom ciśnienia akustycznego skorygowany charakterystyką częstotliwościową G, odniesiony do 8-godzinnego dobowego lub przeciętnego tygodniowego, określonego w Kodeksie pracy, wymiaru czasu pracy przekracza wartość 86 dB,

4. Prace narażające na działanie pól elektromagnetycznych od 0Hz do 300Hz oraz

    promieniowania jonizującego.
    

1. Dla kobiet w ciąży:

  1)  prace w zasięgu pól elektromagnetycznych o natężeniach przekraczających wartości dla sfery bezpiecznej, określone w przepisach w sprawie NDS oraz NDN czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

  2)  prace w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące określonych w przepisach prawa atomowego,

  4)  prace przy obsłudze monitorów ekranowych - powyżej 4 godzin na dobę.

      2. Dla kobiet karmiących piersią –

       a) prace w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące określonych w przepisach prawa atomowego.

5. Prace w kontakcie ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi

Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią:

1)      prace stwarzające ryzyko zakażenia: wirusem zapalenia wątroby typu B, wirusem ospy wietrznej i półpaśca, wirusem różyczki, wirusem HIV, wirusem cytomegalii, pałeczką listeriozy, toksoplazmozą,

Dla kobiet w ciąży

1) prace w narażeniu na inne czynniki biologiczne zakwalifikowane do grupy 2–4 zagrożenia, zgodnie z przepisami w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki − jeżeli wyniki oceny ryzyka zawodowego, z uwzględnieniem działań terapeutycznych wymuszonych określonymi czynnikami biologicznymi, wskażą na niekorzystny wpływ na zdrowie kobiety w ciąży lub przebieg ciąży, w tym rozwój płodu.

6. Prace w narażeniu na działanie szkodliwych substancji chemicznych

Dla kobiet w ciąży i kobiet karmiących piersią:

1) prace w narażeniu na działanie substancji i mieszanin spełniających kryteria klasyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającym i uchylającym dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1) w jednej lub kilku z następujących klas lub kategorii zagrożenia wraz z jednym lub kilkoma następującymi zwrotami wskazującymi rodzaj zagrożenia:

a) działanie mutagenne na komórki rozrodcze, kategoria 1A, 1B lub 2 (H340, H341),

            b) rakotwórczość, kategoria 1A, 1B lub 2 (H350, H350i, H351),

           c) działanie szkodliwe na rozrodczość, kategoria 1A, 1B lub 2 albo dodatkowa      

          kategoria szkodliwego wpływu na laktację lub szkodliwego oddziaływania na dzieci    

          karmione piersią (H360, H360D, H360FD, H360Fd, H360Df, H361, H361d, H361fd,

           H362),

           d) działanie toksyczne na narządy docelowe - narażenie jednorazowe, kategoria 1 lub 2

           (H370, H371)-niezależnie od ich stężenia w środowisku pracy.

2) prace w narażeniu na niżej wymienione substancje chemiczne niezależnie od ich stężenia w środowisku pracy: 

          a) czynniki chemiczne o znanym i niebezpiecznym wchłanianiu przez skórę,

          b) mangan,

          c) styren,

         d) syntetyczne estrogeny i progesterony,

         e) tlenek węgla,

        f) ołów i jego związki organiczne i nieorganiczne,

        g) rtęć i jej związki organiczne i nieorganiczne,

3) prace w narażeniu na działanie rozpuszczalników organicznych, jeżeli ich stężenia w środowisku pracy przekraczają wartości 1/3 najwyższych dopuszczalnych stężeń,

4) prace lub procesy technologiczne, w których dochodzi do uwalniania substancji chemicznych, ich mieszanin lub czynników o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, wymienione w przepisach w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

7. Prace grożące ciężkimi urazami fizycznymi lub psychicznymi:

1. Dla kobiet w ciąży – praca na wysokości – poza stałymi galeriami, pomostami, podestami i innymi stałymi podwyższeniami, posiadającymi pełne zabezpieczenie przed upadkiem z wysokości (bez potrzeby stosowania środków ochrony indywidualnej przed upadkiem), oraz wchodzenie i schodzenie po drabinach i klamrach.

 

 

Załącznik nr 4

 

 

                            Wzór oświadczenia o zapoznaniu się z treścią Regulaminu pracy

 

 

.......................................................... 
 (Imię i nazwisko pracownika)

 

.............................................................
       (Stanowisko pracy)

 

 

Oświadczenie

 

            Oświadczam, że zapoznałem/am się z treścią Regulaminu pracy obowiązującego
w VI Liceum Ogólnokształcącym im Janusza Korczaka w Sosnowcu.

 

 

                                        

………………………………….                                   ………………………………….
(Miejsce, data)                                                              (Podpis składającego oświadczenie)

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 lutego 2019 10:21
Dokument wprowadzony do BIP przez: Monika Świątecka
Ilość wyświetleń: 437
05 lutego 2019 10:29 (Monika Świątecka) - Zmiana treści zakładki.
05 lutego 2019 10:21 (Monika Świątecka) - Dodanie nowej zakładki.